tisdag, januari 30, 2007

Matkultur från Kalmar

Helgens stunder i köket inspirerades av Gitto. Dels lagade jag hennes variant av Fesenjan. Mängder av valnötter användes och jag blev också av med granatäppeloskulden. Fontanas granatäppeljuice funkade utmärkt. Jag hade gärna bloggat en bild av denna urtypiska gryta från Kalmar, men dess likhet (till utseendet, puckon!) med minnesbilder från den senaste magsjukan förhindrar mig tyvärr från detta. Mindre känsliga läsare rekommenderas att kika på orginalet.

Jag fortsatte sedan på temat och gick vidare med hennes biscotti med hasselnötter och choklad. Chocolate chip explosion. Jäklar så smaskiga. OK, associationerna går kanske inte till en kväll vid medelhavet och ett glas vin santo men goda det är de. Rekommenderas varmt och kommer definitivt att lagas på nytt.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Hihi, jag klickade på länken och tänkte "shit, har han fotat sitt kräks?!"

Anonym sa...

hej, gjorde också fesenjan efter Gittos recept i helgen. Oj vad gott det var! hittade inte någon grantäppeljouse så jag stod och pressade min egen. Inte att rekomndera om man inte funderar på att byta till ett rödskimmrande kök eller är allergisk mot konserveringsmedel.

Anonym sa...

Så här ska ett blogginlägg se ut. Med korrlästa texter. Inte som Elins senaste inlägg på ragazze.se. ;)

Gitto sa...

Så bra att allt blev bra. Om det var för att jag gått upp massor den senaste tiden skulle jag ta mig en biscotti. :) Jäkla årets kock, det var alldeles för smaskig mat... Jag och Lisa provsmakade säkert 300 g ost var. EFTER att ha ätit lunch. :)