fredag, februari 02, 2007

Space fruit

Idag lagade jag fisksoppa och till efterrätt Gino. Inte alls dumt faktiskt. Blandad frukt med riven vit choklad ovanpå som får gå i ugnen en liten stund. Dagens Gino innehöll jordgubbar, kiwi, päron, lite banan och sedan denna lustiga frukt som syns på bilden nedan. Har någon av er provat den? Drakfrukt är tydligen namnet. Den ser snarast ut som något från en science fiction-film och jag vågade inte vända ryggen till den av rädsla för att den skulle attackera mig bakifrån och suga ut min hjärna genom ett av sina känselspröt. Tack och lov skedde det aldrig. Tror jag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jodå, jag har provat den färgglada frukten som också heter Pitahaya. Smakade just ingenting, tycker jag. Snyggare än god.

Lagers tabberas sa...

Var i Hötorgshallen idag och släntrade förbi ett stånd med torkde bär och frukter. Ganska fantastisk samling med provsmakning och jag fick stoppa i mig söta torkade jordgubbar, kiwi och kumquats. De sistnämnda smakade som en besksöt marmelad med hårdare yta och löst inre, fantastiskt gott och så fick vi en ide att ta hem några paket a 12 kronor styck och rulla i vår egen blandning "namtal" från Thailand och som består av socker-salt-rostad chilli.
Tyvärr åt vi upp alla innan vi prövade, men nästa lördag så.

Lilla Blå sa...

Hehe.. Hoppas att du har din hjärna kvar! Men frukten ser jättefin ut! Har aldrig provat den, men måste säga att den skulle pryda sin plats på en fruktbricka eller nåt.. Var den god?

Oskar sa...

-> Lilla blå: Helt klart har evolutionen i det här fallet låtit yttre skönhet gå före inre kvaliteter. Lätt vattnig smak som påminner om kiwi, äpple och möjligen banan.

Lisa sa...

Oskar: Om du vaknade med en känsla av bottemlös färlust över att det inte är melosifestival idag också har jag min diagnos klar.

Johanna sa...

Jag kan hålla med om att den inte smakar så där jättemycket men det som dock smakar är gott :D

frida sa...

jag kan meddela att den gula smakar mer än den röda, som just smakar ingenting.