tisdag, januari 23, 2007

Jag lagar mat, alltså finns jag till

Dessa 16-20 timmar långa jourpass gör en verkligen lite seg dagen efter. Även om man sovit totalt fyra timmar uppdelat på tre tillfällen under natten så infinner sig inte det där riktiga stinget. Ofta kan jag tycka att dagen efter bara försvinner bort i ett slags meningslös lunk där man inte bidrar till vare sig BNP eller till att sätta något avtryck där man går. Idag ville jag i vilket fall som helst laga lite mat. Jag hade blandfärs hemma som behövde användas och så köpte jag en större mängd riktigt god serrano som också kom väl till pass. Till det hela serverades Johans fenomenala fänkålssallad.



Färsbiffar med feta, kapris och serrano serverat med en puré på potatis och jordärtskocka, 4 portioner

Biffarna:

400g blandfärs
½ gul lök, finhackad
3 skivor serrano, strimlad eller hackad
1 ägg
1 msk ströbröd (som får svälla en stund i en skvätt mjölk)
1-2 tsk salt (stek en provbit och smaka)
1 tsk torkad rosmarin, lätt stött
70 g fetaost (skuren i ½cm-stora tärningar)
1 msk kapris
Svartpeppar

Purén:

300 g jordärtskockor
300 g mjölig potatis
½-1 dl mellangrädde
En klick smör
Salt
Svartpeppar

Blanda alla ingredienser till färsen men tillsätt fetaosten sist så att den inte faller i alltför små bitar. Forma små biffar och stek i olivolja och smör. Skala potatis och jordärtskockor och skär i bitar. Koka i lätt saltat vatten ca 15 minuter eller tills bitarna är mjuka. Häll bort vattnet och låt ånga av en stund. Mixa sedan med stavmixer och tillsätt grädde tills purén fått önskad konsisten. Tillsätt till sist en liten klick smör för att göra purén riktigt smidig. Salta och peppra efter smak.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken sort, Oskar? Vilken sort?

Jessica sa...

Det där är ju faktiskt inte riktigt klokt, 16 - 20 timmars jourpass och några timmars sömn. Och så helt plötsligt ska man vara skärpt och fatta snabba beslut?

Var lågaktiv du. Hemuler kommer alltid igen :). Blinier eller inte blinier :).

Magnus Levin sa...

låter gott, får prova det hemma och se om vår 5-åring köper det :-D

Oskar sa...

-> Max: Du syftar på ströbrödet? :)

Anonym sa...

Oskar: du vet vad jag syftar på! ;)

Oskar sa...

->Max: OK, OK. Jag använde Fontanas goda fetaost. Gjord, som sig bör, på enbart fårmjölk, getmjölk, vegetabiliskt löpe och havssalt :) Nöjd?