måndag, januari 08, 2007

Bra knöl reder sig själv

Stuvad potatis passar enligt mitt förmenande synnerligen bra i två olika sällskap; med gravad/rimmad lax och med riktigt goda isterband, om man nu har turen att komma över sådana. Det finns en uppsjö olika recept på stuvad potatis. Endel riktigt dåliga och några riktigt bra. Vissa föredrar kokt potatis som i princip blandas ner i en bechamelsås. Andra använder rå potatis och reder med lite vetemjöl. Jag tillhör dem som tycker att det blir riktigt gott om man låter potatisen själv reda stuvningen med sin stärkelse. Potatis är ju en pålitlig stärkelseråvara och det känns lite onödigt att behöva blanda in vetet när potatisen till fullo är kapabel att göra detta. Knepet är bara att skära potatisen i tillräckligt små bitar. Ju större total yta, desto mera stärkelse släpper potatisen ifrån sig (tänkte dra någon osmaklig parallell till tarmludd men väljer ändå att avstå). Vissa menar att man dillstuvar till lax och använder persilja till isterband. Jag tycker så mycket om dillsmaken att jag kör dill till bägge tillbehören. Dessutom hädar jag kanske genom att använda svartpeppar till en traditionellt vitpepparkryddad potatisrätt. Allt annat än helmjölk är att glömma då man stuvar potatis. Gottegrisen överväger till och med att ersätta en halv dl mjölk med lika mycket grädde.


Dillstuvad potatis, 2-3 port

650 g mjölig potatis (jag valde King Edward)
40 g smör
3½ dl helmjölk
ca ½ tsk salt
Svartpeppar från kvarn
En knippe dill

Skala potatisen och skär den i ca 2 cm stora bitar (inte större). Smält smöret i en gryta, gärna en med non-stick beläggning typ teflon. Tillsätt potatisen. Låt fräsa i smöret på måttlig värme i 5 minuter tills potatisen blivit lagom klibbig. Den ska inte brynas. Tillsätt sedan mjölken. Låt sjuda långsamt under lock i 20-25 minuter. Potatisen ska vara mjuk men helst inte ha förvandlats till mos. Tillsätt salt och grovt hackad dill. Peppra. Smaka av vid behov med mera salt och peppar. Späd med lite mjölk om stuvningen är för fast. Servera med rimmad lax alternativt goda isterband, inlagd rödbeta och en kall öl.

Kall öl fungerar även till laxalternativet (reds.anm.)

1 kommentar:

Sara Rudenmo sa...

Åh. Dillstuvad potatis måste jag äta inom en snar framtid. Fast stuvad på havremjölk och havregrädde. Mums.