fredag, januari 12, 2007

3 kg Aluminium

Då och då köper man någonting som man efter hand bara tycker mer och mer om. Det kan vara en enkel sak som man helt enkelt tycker är vacker, användbar eller som gör ens hem finare och trivsammare. Så är det med Stumpastaken som jag köpte för några veckor sedan. Vilken skapelse. Gjord i returaluminium står den stadigt på bordet med sina tre kilon. Jag som aldrig brukar ha levande ljus hemma gör nu av med tio kronljus i veckan. Möjligen har det att göra med att jag nog aldrig upplevt en vinter så mörk och lång som årets. Och med att det inte ens ligger lite vit snö som både hade lyst upp världen utanför huset och också hjärtat och själen. Men även de mörkaste kvällar blir genomlidbara i ljuset från några ljus i min nya favoritpryl i hemmet. I det ljuset blir även en ensam middag trivsam, sidorna i boken man läser antar en behaglig gulaktig färg och doften av stearin ger en trevlig känsla i hemmet.

Bilden är lånad från Form Nasielsky och Stumpastaken är designad av Jonas Torstensson.

3 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

Oskar
de finns djäkligt flotta ställningar i ståltråd till dem också. Jag köpte min stumpastakeställning för kanske tio år sedan i en designbutik bredvid Blås & Knåda på Hornsgatan. Vi bor ju i lgt som kan kännas dragigt kall ibland (60-talsbetongen står inte emot vindarna i längden) Då kan vi ela i stumpastaken och ställa den på ställningen var som i rummet, som alternativ till öppen spis - det funkar!

Hanna sa...

Sweet.

Anonym sa...

Bra val!