onsdag, januari 17, 2007

Gurglet i magen har upphört. Halleluja!


Stormen Per drog fram genom min mage ungefär samtidigt som den gjorde ett par hundratusen personer i sydsverige strömlösa. Konsekvenserna i mig blev omfattande, grundläggande samhällsfunktioner slogs ut. Och jag har återhämtat mig med ungefär samma takt som Telia reparerar sitt nät. Långsamt. Att vakna i morse utan magont var en vacker känsla. Aptiten kändes dock fortfarande lite vissen och jag insåg direkt att här gällde det att rivstarta. Aptiten behövde startgas liksom, en provokation. Så trots att jag vet att omelett och rostat bröd + te kanske är mera traditionella former av "skonkost" så beslöt jag mig för att prova att göra en risotto som fick smaksättning av valnötter och en grönmögelost. Gorgonzola var nog tanken från början men istället blev det den riktigt goda franska osten Saint Agur. Det är en mögelost i klassisk stil där mögelsvampen Penicillum Roqueforti står för det gröna goda. Släktskapet med Alexander Flemmings Penicillum Notatum, ur vilken det första penicillinet utvanns, är säkert avlägset men ändå gav den här associationen säkert vissa placeboeffekter som var gynnsamma för mig. Bra mådde jag hursomhelst av maten. Bra! Jag är tillbaka i matchen.


Risotto med valnötter och Saint Agur

Använd grundrecept på risotto men uteslut svampen och gurkmejan. Då all vätska är tillsatt och risotton nästan är färdig rör du ner 50 g Saint Agur (eller annan god grönmögelost) och 50 g valnötskärnor (lätt sönderbrutna). Rör om lite grann så att osten smälter och gör risotton krämig. Till risotton åt jag helt enkelt en bit kycklingfilé som jag brynte och sedan lät gå färdigt i ugn på 175 grader till innertemperatur 67 grader.

5 kommentarer:

Hanna sa...

Skonk-ost. Skonk-ost? Vad är det för ost, tänkte jag länge.

Anonym sa...

Välkommen tillbaka! :D

Gitto sa...

Välkommen tillbaka från de döda Oskar! Du för för övrigt se till att pallra dig upp till nästa bloggmöte (ej fastställt datum), för det var verkligen urkul - jag saknade dig där!

ondskan: skonk-ost är den kvinnliga motsvarigheten till flänsost.

Oskar sa...

Gitto: Detta är en matblogg! :) Fy dig.

Hanna sa...

Gitto! Öööh!